Val av teknik
Efter några inledande tester har vi beslutat oss för att testa Skype: https://www.skype.com/sv/
(Microsoft har en produkt som heter Skype for Business. Den fungerar inte tillsammans med Skype. Förvirringen är, som vanligt, stor när man ska botanisera i produktfloran hos Microsoft…)
Den största fördelen är att Skype är gratis. Något som kan bli en nackdel är att antalet deltagare är begränsat till 50.
Installation
Om du inte redan har Skype på din dator (ibland är det förinstallerat) så finns länkar för nerladdning här: https://www.skype.com/sv/get-skype/
Registrera ett konto
För att kunna vara med på möten måste du registrera ett konto. Detta ingår som en del i installationen. Kontot kopplas till en e-postadress. (Om man redan har ett konto hos Microsoft ska man använda det.)
Efter installation är det en sak som måste konfigureras under Inställningar. Leta upp ”Din profil. Hantera hur du visas på Skype”. Klicka på den, välj ”Redigera profil” och leta upp ”Profilinställningar” en bit ner. Klicka i ”Visas i sökresultat och förslag”. Detta gör att andra kan hitta ditt konto.
Anmäl intresse av att vara med
Åter till ”Inställningar” under ”Konto och profil” står ditt ”Skype-namn”. (Det är oklart för mig vad det kommer från och på nyskapade konton verkar det vara ett slumptal.)
Skicka ditt Skype-namn till Web-master så lägger han till dig i den grupp som har möten. Kontakta Web-master för att testa att det fungerar.